Dlaczego proces rekrutacji jest kluczowy?

wyzwania rekrutacji, hr, pracodawca, myway, praca, zmiana pracy, selekcja

Sytuacja na rynku pracy jest dynamiczna, hossa i bessa, a jedyną stałą jest zmiana. Obserwujemy jednak pewne trendy:

  • Digitalizacja i postępująca automatyzacja zapewniają dość stabilną pozycję usług IT,
  • Sporo usług z tzw. obszarów wsparcia (IT, marketing, księgowość, HR) przechodzi w outsourcing i elastyczne formy współpracy,
  • Coraz większy zwrot ku równowadze między życiem zawodowym, a prywatnym.

Tak długo jak jesteśmy jednoosobową działalnością gospodarczą pewnie nie zastanawiamy się nad tematami rekrutacji i tym, jak powyższe trendy wpływają na rynek pracy. Jeśli jednak mamy choć jednego pracownika, prawdopodobieństwo, że będziemy szukać kogoś na jego miejsce  sięga  100%. Mówi się, że dla higieny psychicznej to 5-7 lat jest odpowiednim okresem do zmiany pracy. Teraz wartości te są dość mocno zaburzone i już 3-5 lat w jednym miejscu pracy uważane są za przyzwoity dystans.

Zatem stało się – musimy znaleźć pracownika. Dlaczego warto starannie przygotować się do tego procesu?

Rekrutacja a Employer Branding

Proces rekrutacji to kwestia wizerunkowa, tzw. Employer Branding, gdyż z pewnym komunikatem musimy wyjść do grona odbiorców. Z jednej strony przedstawiamy się na forum jako Pracodawca i głównym naszym zadaniem jest dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej z naszym przekazem o otwartej rekrutacji, co może  skutkować albo aplikacjami, albo również poleceniami. Z drugiej strony odpowiednie i ciekawe ogłoszenie może też zachęcić Klientów, wpływając pozytywnie na parametry sprzedaży, czy rozpoznawalność naszej marki.

Jednak już od momentu rozstania się z pracownikiem (jeśli ta rekrutacja to konsekwencja rotacji) warto zadbać o komunikację. Źle lub niesprawiedliwie potraktowani, pracownicy dzielą się opiniami w internecie, które potem mogą z łatwością zaważyć na decyzji właśnie tego kandydata o nieaplikowaniu, bo „wygooglał” proste zapytanie “nazwa firmy opinie”. Przeciwstawnie, jeśli nasi pracownicy są zadowoleni, są naszymi “ambasadorami” – oni i ich działania też niosą informację i komunikaty z kategorii rekrutacyjnych (warto tu pracować, mnie tu dobrze).

Ryzyko w procesie rekrutacji

Zgodnie z regułą wzajemności Cialdiniego, która jest podstawą psychologii, wiemy, że powinna być zachowana równowaga pomiędzy tym, ile dajemy i ile dostajemy. Można to odnieść również do rekrutacji – warto wziąć pod uwagę ilość CV, ale również ich jakość, czyli dopasowanie do stanowiska, i na podstawie tych parametrów będziemy wiedzieć, czy idziemy w dobrą stronę rekrutacyjnie.

Jeśli nie wybierzemy dobrze (profilu, kanału, finalnie – osoby) i rekrutację będziemy powtarzać, powstanie wrażenie dużej rotacji, bo “przecież dopiero co szukali”. Trudno walczyć z takimi przekonaniami, zwłaszcza, że zmiany pracy podejmuje się wówczas, gdy chce się sobie poprawić sytuację. Dlatego niesamowicie ważne są kwestie odpowiedniego procesu selekcji i rekrutacji, żeby nie materializować tego ryzyka. A w kolejnej kwestii, poza złym wrażeniem rynkowym, mówimy o kosztach i czasie szkoleń wstępnych, które będzie trzeba powtórzyć dla kolejnej osoby, które również są pewnym kosztem.

Candidate Experience w rekrutacji

Nie zapominajmy też o doświadczeniu Kandydatów, którzy podzielą się wrażeniami z procesu rekrutacyjnego na forum. Pamiętajmy wciąż o naszym wizerunku, tym, że proces szukania pracy jest bardzo emocjonalnym przeżyciem i każdy czeka na informację zwrotną, bo każdemu bardzo zależy. Im lepiej tym zarządzimy, tym lepsze wrażenie po sobie zostawimy. A to zaprocentuje, bo jeśli nawet nie ten kandydat zostanie naszym pracownikiem, to może poleci swojego znajomego, który już będzie zdecydowanie lepiej dopasowany?

Silne marki łatwiej przyciągają Kandydatów – dla nich rynek pracownika nie jest kłopotliwy. Efekt skali pozwala im też z zupełnie inną ofertą wyjść do kandydatów. Duże firmy mają jednak pewien podział i dłuższą drogę decyzyjną, co nie zawsze wpisuje się w oczekiwania kandydatów. Mniejsze firmy oferują szerszy zakres zadań, realny wpływ na biznes, jednak wynagrodzenia, czy benefity nie są już tak atrakcyjne. Tym bardziej trzeba przyłożyć się, by zainteresować kandydatów i pokazać się odpowiednio.

Warto też zerknąć na Barometr Zawodów, który pokaże nam, na ile rekrutacja, którą prowadzimy jest trudna. Na stronie znajdziemy podział na zawody w równowadze społecznej, w nadmiarze i niedomiarze. Jeśli nie mamy wypracowanej silnej marki i szukamy niszowego zestawu kompetencji, musimy tym bardziej skupić się na komunikacji i procesie. Potknięcia mogą tu być mocno kosztowne.

Na co zwrócić uwagę w rekrutacji?

Jeśli zastanawiasz się:

  • Jak zmaksymalizować skuteczność procesu nawet przy braku specjalistycznych zasobów?
  • Jak ułożyć optymalny proces?
  • Jak zaplanować kryteria selekcyjne i je zweryfikować?
  • Jak przeprowadzić komunikację z Kandydatem?
  • Jak zaoszczędzić czas i pieniądze i wybrać dobrze?

Mogę pomóc – wystarczy, że zasygnalizujesz potrzebę. Dać narzędzia, know-how albo Cię wyręczyć. Ważne, byś zrozumiał, że to złożony proces, którego efekt przenika całą organizację. I potraktował go adekwatnie, bo zbudowanie zespołu, który wspólnie osiąga kolejne sukcesy to poważne i ważne zadanie.

Trzymam kciuki za same pozytywne decyzje rekrutacyjne!

Create your account