myway, way up, oczekiwania, motywacja, satysfakcja, doświadczenie, rekrutacja, psychologia
rekrutacja

Oczekiwania to zaplanowana porażka?

Oczekiwania wiążą się z pewnym nastawieniem. To natomiast może mieć różne źródło – opinie innych, sytuacja kontekstowa (na zasadzie porównań – w górę lub dół), a nawet pogoda. Jednak jeśli już wiemy, czego chcemy się spodziewać, to stawiamy siebie w trudnej i nieobiektywnej sytuacji, bo musimy porównać to, co nas zastało z tym spodziewanym, a nie możemy ocenić w pełni potencjału i ryzyk tego zastanego.

Jak oczekiwania moderują nasz feeling?

Byłam na konferencji Wyzwania HR organizowanej przez Grupę Pracuj i miałam przyjemność posłuchać wykładu Szymona Kudła, który przedstawił oczywisty i prosty wzór matematyczny:

DOŚWIADCZENIE = RZECZYWISTOŚĆ – OCZEKIWANIA

Jeśli nasze oczekiwania są mniejsze niż rzeczywistość, to ogólne doświadczenie jest pozytywne, natomiast jeśli są większe – pojawia się problem.

Co może zrobić pracownik?

W kontekście zawodowym, wszyscy znają popularny serwis opiniotwórczy o Pracodawcach. Tam wchodząc, raczej można się zniechęcić. Posty bywają stare, ale też robią wrażenie. Poza tym nasza polska mentalność rzadko każe nam się wychylać z pochwałami na forum. Po takiej lekturze, bardzo subiektywnej, idąc na rozmowę kwalifikacyjną mamy pewne nastawienie. Z dużym prawdopodobieństwem uruchomi się „samospełniająca się przepowiednia” i będziemy szukać tych informacji, które nam potwierdzą nasze założenia, albo będziemy je w tym kontekście interpretować.

Spodziewając się niewiele, rzeczywistość może nas zaskoczyć. Zmieniła się kadra zarządzająca, model biznesowy i firma poradziła sobie z problemami. Na przykład. Wtedy w procesie decyzyjnym jest konsternacja, bo dysonans niesie za sobą ryzyko. Czy jestem jedyna, która ma pozytywne doświadczenia? A jak inni mają rację?

Inaczej pewnie sytuacja wygląda w programie poleceń wewnętrznych. Tu oczekiwania są raczej wysokie, bo kolega/koleżanka polecała daną firmę. Już jest jakaś emocjonalna więź z polecającym, więc opinia taka ma większą wagę. Jak Pracodawca dobrze się zaprezentuje i zgodnie z oczekiwaniami, doświadczenie jest pozytywne. Gorzej, jak wrażenie będzie odwrotne. Wtedy znów pojawi nam się wspomniana sytuacja dysonansu.

Gdybyśmy nie zajrzeli do portalu czy nie spytali znajomych, rozmowę moglibyśmy przeżyć pełniej i obiektywniej, szukając rożnych informacji i zadając pytania, które dla nas są ważne. Jeśli zatem nie ma oczekiwań, można przyjąć, że nasze doświadczenie to rzeczywistość. 🙂

Co może zrobić Pracodawca?

Postawić na autentyczność! W świecie zawsze pięknych kobiet, idealnie zbudowanych mężczyzn i samych cudownych chwil, którymi teraz ocieka facebook czy instagram, to właśnie szczerej, prawdziwej relacji potrzeba. To będzie budować pozytywną rzeczywistość. Tak samo jak autentyczny opis obowiązków – to nie picie kawy będzie kluczem, i czasem też będzie ciężko. Mów otwarcie o wyzwaniach, w końcu nie chcesz osoby, która się ich boi. Potraktuj to jako pytanie selekcyjne, a unikniesz zderzenia oczekiwań z rzeczywistością, bo ktoś już będzie odpowiednio nastawiony podejmując decyzję.

Jest zasada Pareto – 20% przyczyn powoduje 80% skutków. Skup się na tych 20% – co jest najważniejsze. Niech wszyscy mają takie samo zrozumienie. A jako szef, skup się na ambicji. To element motywacji wewnętrznej. I z nią pracuj, a nie z roszczeniami, o których teraz tak głośno przy okazji młodych pokoleń wchodzących na rynek pracy. Warto też przypominać, ile się daje. Spisane EVP, pokalkulowany koszt pracodawcy przy benefitach – takie rzeczy pokazują dość oczywiście, coś, o czym się w codziennym ferworze zadań zapomina.

I pamiętaj, to jak z Walentynkami, Dniem Matki i innymi świętami. Są symbolami, przypomnieniem, ale obchodzone powinny być codziennie. Tak Ty codziennie i z każdym działaniem powinieneś kreować rzeczywistość, by budowała pozytywne doświadczenie.


PS. Panta rhei. Wszystko płynie. Pozwólmy też sobie tej rzeczywistości doświadczać pełnie. Zasoby własne, Gruzja 2018.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *